Zwangerschapsbegeleiding

Prenatale begeleiding
Zwanger zijn en bevallen zijn unieke en bijzondere momenten in je leven. Momenten waar je met blijdschap en voldoening aan terug zou willen denken.
Het zijn gebeurtenissen die veel veranderingen meebrengen.
De zwangerschapsbegeleiding heeft een tweeledig doel: de fysieke conditie optimaliseren en eveneens de psycho-emotionele aspecten van de zwangerschap en de geboorte begeleiden en ruimte geven. Ook de partner neemt een belangrijke plaats in de voorbereiding op de geboorte.
 
Zwangerschapslessen
In het eerste deel van de prenatale begeleiding, de zwangerschapslessen, staan we stil bij de veranderingen in de zwangerschap en waarin je bewust leert om te gaan met deze veranderingen.
De aandacht gaat vooral naar de bewustwording van het lichaam en speciaal van de bekkenregio. Er worden oefeningen gegeven voor de algemene houding, de bekkenbodem, de ademhaling, relaxatie, stretching en oefeningen om zwangerschapsklachten op te vangen.
We maken ook vaak gebruik van de zwangerschapsbal.
 
Geboortelessen
Het tweede deel van de prenatale begeleiding zijn de lessen die je voorbereiden op de geboorte.
Hierin wordt je samen met je partner voorbereid op de arbeid en de geboorte door specifieke oefeningen zoals houdingen voor weeën en baring, ontspannende bekkenbodem-spieroefeningen, algemene relaxatie, partneroefeningen, massages, omgaan met pijn en angst, ademhalingsoefeningen die de weeën helpen opvangen en persoefeningen voor de geboorte. Er wordt uitleg gegeven over de bevalling.
Zo kunnen jullie als aanstaande ouders je voorbereiden op wat er gaat gebeuren en het helpt om rustiger en zelfverzekerder te zijn.
Er wordt ook de nodige informatie gegeven over medische ingrepen.
 
Postnatale begeleiding
 
Eénmaal moeder geworden is het raadzaam postnatale begeleiding te volgen om het herstel van het lichaam te bevorderen als preventie voor de klachten van bekkenbodem.
Tijdens deze lessen wordt extra aandacht besteed aan de conditie van je lichaam.
De bekkenbodemspieroefeningen hebben hier een belangrijke rol, ze moeten eerst terug versterkt worden alvorens de buikspieren te oefenen. Verder komen houdings- en algemeen versterkende oefeningen aan bod op een aangepaste en opbouwende wijze. Ook tijd maken om op een ontspannen manier met jezelf en je herstellend lichaam bezig te zijn is belangrijk voor een pas bevallen vrouw.
Vragen over borstvoeding of het dragen van de baby kan je hier ook stellen.
 
Babymassagelessen kan je volgen.
Het doel is een fijne,rustige massage te geven aan de baby om het contact tussen jullie en de baby te verdiepen. 
 
Praktische informatie.
Prenataal kan je vanaf 24 weken starten met de zwangerschapslessen.
Postnataal kan je vanaf 4 weken na de geboorte (na een keizersnede vanaf 6 weken) starten.
Je kan best makkelijke kleding aandoen en een grote handdoek meebrengen.
Afhankelijk van therapeut  tot therapeut kunnen de lessen individueel en/of in groep gevolgd worden.

 

Terugbetaling: onder bepaalde voorwaarden is er  mogelijks een (gedeeltelijke) terugbetaling, afhankelijk van uw mutualiteit en/of polis en/of ziekteverzekeraar. Uw kinetherapeut kan je zeker objectief informeren. Je kan ook de website consulteren van uw mutualiteit / ziekteverzekering.

 

Opleiding: klik hier

(Bron: ICZO vzw - Lief Portael)

Therapeuten België